روستای تاریخی هنجن

دوست داران و حامیان هنجن

روستای تاریخی هنجن

دوست داران و حامیان هنجن

برای عضویت در کانال تلگرام دوست داران هنجن کلیک کنید

روستای تاریخی هنجن
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

هنجن با دستانی پر از میوه

جمعه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۴۹ ق.ظ

هنجن با دستانی پر از میوه. 

این جمله چه زیبا و پسندیده و بجا ست . 

هنجن ما بهشتی وصف ناشدنی با ویژگی های جذاب است .  تنوع محصولات یکی از ویژگی های جالب  باغ های هنجن است . به طوری که از اغاز فصل بهار تا پایان فصل پاییز  در باغ های روستای ما میوه های خوشمزه دیده میشود . از بادام و گردو و زرد الو و  و هلو و انگور انجیر و به و گوجه سبز  توت و شاه توت ... گرفته تا انار و خرمالو که منحصر به فرد هستند .  درست است ، درخت بادام درخت غالب باغ ها نیست اما در اکثر باغ ها درخت بادام مشاهده می شود و تجربه ثابت کرده که میتوان بر کاشت بیشتر این درخت در هنجن  اعتماد کرد.

 چغاله بادام

میوه ی درخت بادام در ابتدای رویش تا حدودی سفت بوده و قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک ظریفی می باشد. در داخل آن نیز روکشی قرار دارد که سفید و نرم بوده و مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگهداری می کند. به مرور پوسته های رویی و داخلی بادام سخت تر شده و مغز بادام نیز شکل نهایی خود را می یابد. از زمانی که میوه جوان است و هنوز رشد کامل نکرده و کال است، به آن  چغاله بادام  گفته می شود. 

نکته قابل توجه آنکه چغاله زردآلو، هلو و بادام اگر تلخ باشد بدون شک حاوی مقادیری سیانور است که مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می‌شود و سمیت چغاله هلو و زردآلو می‌تواند بیشتر باشد.  جالب است بدانید با آن‌که مغز بادام از نظر طب سنتی گرم و ‌تر است، اما چغاله آن طبع سردی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن موجب سردرد، دل پیچه، تهوع، ، ترشح بیش از حد بزاق  می‌شود.

 امیدوارم قدر هنجن را بدانیم و هیچ گاه اجازه ندهیم که سبزی هنجن  تبدیل به بیابان بی اب و علف شود و میوه های ان تبدیل به خاطره شود . 

هنجن  با طراوت ،همیشه عاشقانه دوستت دارم.


"مهدی مقیمی نویسنده"

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی